Hummus

Hummus er sabla godt til grillmat og fisk – og som dipp til rå grønnsaker og råstekte poteter. Hummus er også kanskje verdens sunneste dipp! Det i seg selv er jo bra, siden bikinisesongen nærmer seg så altfor fort…

hummus og grønnsaker

Hummus

1 boks kikerter (ca 100 tørkede kikerter/250 g ferdigkokte kikerter)
2 fedd hvitløk
1/2 løk
0,5-1 dl grønnsakskraft/kokevann fra kikertene
ca 1 ss ferskpresset sitronsaft
1-2 ts spisskummen
2-3 ss tahini (sesampaste) eller 0,5-1 ts sesamolje
Grovt salt og nykvernet pepper

Extra virgin olivenolje (kan sløyfes)
Litt paprikapulver

Jeg bruker ofte kikerter fra boks siden det ikke krever noe planlegging. Dersom du har tid, bløtlegg tørkede kikerter i 24 timer og kok i usaltetvann med litt natron (ca 0,5 ts) i 15-20 minutter til de er helt myke (husk å skumme underveis). Ha salt i vannet og la kikertene avkjøles i gryta.

Ta vare på vann fra boksen, eller kokevann dersom du har kokt kikertene selv.

Kjør kikerter, hvitløk og løk i en mikser. Tilsett halvparten av vannet, sitronsaften, tahini og spisskummen og kjør et par minutter til hummusen er lett og luftig. Smak til med salt, pepper og sitronsaft. Blir puréen for tykk, spe med mer vann/kraft. La hummusen stå en time før den serveres.

For servering ringle over god olivenolje og dryss litt paprikapulver på toppen.

TIPS 1: For en litt mildere smak steker jeg hvitløk og løk i olje, på svak varme. Løken skal bare bli blank, ikke stekt.

TIPS 2: Hummus kan oppbevares i kjøleskapet i opp til 2 uker. Den kan altså akkopagnere mangt et måltid!

Oppskriften er endret mai 2017

Print Friendly, PDF & Email
Arkivert under Saus, Snacks, Tapas, TilbehørStikkord: , , Bokmerk permalenken.

7 Responses to Hummus

  1. Eva K. sier:

    Mm, hummus. Jeg har en pakke kikerter og tahin i skapet, men jeg har ikke kommet meg så lagt at jeg har fått laget det ennå.

  2. Carita sier:

    Hummus er genialt! Liker særlig hummus med ekstra krydder :)

  3. Tilbaketråkk: Lammeragu i pitabrød | Enestående MatEnestående Mat

  4. Tilbaketråkk: Grove pitabrød | Enestående MatEnestående Mat

  5. Tilbaketråkk: Hjemmelaget granola med tahini - ENEstående MatENEstående Mat

  6. Tilbaketråkk: Squashkaker med brokkoli - ENEstående MatENEstående Mat

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.