Pizza med spinat, gresskar og bacon

Jeg må si jeg er ganske fornøyd med meg selv akkurat nå. Og grunnen til at jeg er så «happy» er fordi jeg nettopp har oppdaget at jeg har vært framsynt nok til å fylle opp en hel skuff i frysen med halvstekte pizzabunner. De bare ligger der og venter på nye og spennende pizzaeventyr, og det betyr at jeg kun er noen få ingredienser som spinat, ost, gresskar og bacon unna komplett lykke. Dét, og ca 10 minutter. Tenk om lykke hadde vært så lett å oppnå hele tiden…

Bilde av hvit pizza med spina, gresskar og pecorino

Pizza med spinat, gresskar og bacon (1 porsjon)

1 pizzabunn
2 ss gresk yoghurt eller crème fraîche
50 g frossen spinat, tint
100-125 g fersk mozzarella
Salt og pepper
Litt revet muskatnøtt
Revet skall av 1/4 sitron
Revet pecorino eller parmesan
Flaskegresskar (butternut squash), skrelt og skivet
Bacon, i små terninger

Start med bunnen. Bruk din egen oppskrift eller se min favoritt her. Når bunnen er klar sett ovnen på 220 grader. Smør yoghurt/crème fraîche utover pizzabunnen.

Klem så mye væske som mulig ut av den tinte spinaten og «ballen» med fersk mozzarella. Bruk gaffel til å blande spinaten og osten godt sammen. Rør inn revet sitronskall og smak til med litt salt og pepper og bittelitt muskatnøtt. Fordel spinatblandingen jevnt utover pizzabunnen og dryss over litt revet pecorino (eller parmesanost).

Skrell en liten bit av flaskegresskaret og skjær i tynne, tynne skiver. Bruk en god og skarp ostehøvel eller mandolin for å få skiver på 1-2 mm. De må være såpass tynne for å rekke å bli møre på den relativt korte steketiden.

bilde av pizza med en skål revet ost ved siden av

Legg skiver med gresskar på pizzaen og avslutt med et dryss baconterninger. Når jeg bruker halvstekt pizzabunn er steketiden veldig kort (maks 6 minutter) og da pleier jeg steke baconterningene på forhånd for å være sikker på at de blir stekt. Stek pizzaen midt i ovnen i 8-10 minutter til all osten er godt smeltet og gresskar og bacon har fått farge. Dryss gjerne over litt mer revet pecorino rett før servering.

TIPS 1: Spinat- og mozzarellablandingen er super å fryse. Form massen som en pølse, rull inn i plastfolie og legg i frysen. Når du vil ha litt på pizzaen eller til gratinering av andre godsaker er det bare å ta opp «pølsa», la den hvile litt på benken (uten å tine for mye) og skjære tynne i skiver.

TIPS 2: Vil du ha vegetarpizza? Dropp baconet!

Print Friendly, PDF & Email
Arkivert under Middag, SnacksStikkord: , , , , Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.