ENEstående Mat, Reise

Wannabe foodies i København

For meg vil sommeren 2015 gå inn i historien som den sommeren jeg spiste godt og MYE! Jeg må nesten innrømme at jeg har satt pris på det dårlige sommerværet – denne sommerkroppen har stort sett trivdes best med litt ekstra tekstiler. Hmf..

Men nok om mitt magemål! Tidligere i år bestilte jeg og min gode venninne Anne Sofie, sommertur til København. Det skulle skulle egentlig bare være en helt vanlig jentetur, med shopping og champagne – og bittelitt mat. Men en liten uke før avreise ville skjebnen det slik at jeg ble kjent med Anders Husa da vi begge var jurymedlemmer i GladMat-juryen i Stavanger (matvrak-opplevelse nr. 1 i sommer). Anders er dedikert foodie (og flink fotograf), som elsker å spise god mat på restauranter og dele sine opplevelser på andershusa.com. Helt tilfeldig spurte jeg om han hadde noen København-tips, og da var det gjort! Hva jeg fikk av Anders var en laaang smørbrødliste over gode steder for frokost, kaffe, lunsj, matmarkeder, middag og cocktailbarer. Med tilhørende Google-kart!

Siden jeg er litt yrkesskadet av min jobb hos en turoperatør med fokus på kvalitet, og også bittelitt “geeky” når det kommer til mat og drikke, så vet jeg at det er vanskelig å bare “dumpe” borti restaurantperler når sulten blir for påtrengende. Jeg vet at litt planlegging i forkant kan gi enda bedre reiseminner (var det noen som sa kontrollfreak?). Så for ikke å stå sulten og slukøret foran en fullbooket restaurant, bestilte jeg bord for turens tre middager før vi reiste. Alle restaurantene jeg vurderte har fine nettsider med gode løsninger for online bordbestilling. Det kan nesten ikke bli enklere. Resten av måltidene var løsere planlagt, basert på hvilke områder det var sannsynligvis vi kom til å bevege oss i. Og væpnet med Anders sitt matkart, var det egentlig bare å begynne å plukke ned godbitene: vi skulle gjøre København som ekte foodies! Og her er hva vi spiste og drakk oss gjennom:

Lunch dag 1: Cocks and Cows, Stranden
Seriøst burgersted med fokus på gode smaker og spennende kombinasjoner. Stappfullt til lunsj, så det er lurt å komme litt før rushtid (13-ish). Vi var supersultne (ingen frokost på flyet), og overbestilte på tilbehør som curly fries, løkringer og cole slaw. Masse mat og et skikkelig hamburgermåltid, kun få meter fra Amager Torv.

copenhagen_CocksCows_vedStranden

Vinstopp dag 1: Ved Stranden, Stranden
Å komme inn i denne vinbaren er som å trå inn i noens stue: Små koselige rom med noen sofaer, lenestoler og spisebord, krydret med bugnende bokhyller som romdelere. Fin og dempet stemning – på dagtid i alle fall. Fint sted å ta et glass før middag på kvelden.
Vi ble overrasket av at Hellstrøm satt på bordet ved siden av, og ble dertil fryktelig sjenerte da vi skulle bestille et glass vin uten å virke som komplette idioter. Men det ble både god vin og en hyggelig time, mens vi ventet på at styrtregnet skulle avta.

copenhagen_BrdrPrice

Middag dag 1: Brdr. Price, Rosenborgssgade
Har du sett matprogrammene med de rørslige Price-brødrene på NRK? Vel, dette er i alle fall én av deres to restauranter inn København. Denne i Rosenborgsgade er verd besøket ene og alene på grunn av den flott spisesalen. Dessverre er den stengt om sommeren, men vi koste oss likevel på 1. sal med champagne og den største biff tartar ever! Fritterne jeg bestilte (visstnok byens beste) var helt unødvendige… Mett, ja!

Frokost nr 2, dag 2: Royal Smushi Café, Amager Torv
Frokost nr 2, spør du kanskje? Ja, når man har så mye godt man vil smake på, og dagene ikke strekker til, så skviser man gjerne inne “en lille ekstra morgenmad” mellom hotellfrokost og lunsj. I en liten bakgård ved Royal Copenhagen, porselensbutikken midt på Amager Torv, ligger Royal Smushi Café. Et typisk sted man ikke finner, eller tenker er bare dén turistfella. Nope! Deilig og rolig stemning, med kunstferdige og utrolig smakfulle “smørrebrød”, midt i shoppingløypa. Absolutt ingen bomtur!

copenhagen_drinks_streetfood

Lunsj dag 2: Hija de Sanches og Cava Bar, Torvhallerne
Torvhallerne er et must for alle matinteresserte. Her er det slaktere, fiskehandlere, urtehandlere, småprodusenter av dett og hint og selvsagt et stort utvalg spisesteder. Anders hadde presisert at vi absolutt burde prøve “Hija de Sanches” sin matbod… Og godt er dét, for det er den beste tacoen jeg noensinne har smakt. Med sprøstekt torskeskinn, av alle ting… En skikkelig høydare. Og siden været tillot det satt vi ved Cava Bar og koste oss med en flaske bobler og kikket på livet før vi shoppet videre.

copenhagen_verandah

Middag dag 2: Verandah, The Standard
Det er umulig å være matinteressert i København og ikke få med deg noe som har noe med Claus Meyer å gjøre. Noma-gründeren har et konsept under navnet The Standard, der tre forskjellige restauranter holder til under samme tak: Almanak, Studio og Verandah. Vårt valg falt på Verandah – indisk, with a twist. Twisten ligger i presentasjonen. Både på tallerken og interiør ser du at dette har nordisk opphav. Men i ganen er det de gode indiske kryddersmakene som spiller hovedrollen. Vi var dessverre litt uheldige og fikk seigt lammekjøtt i hovedretten, men det er jo bare å si fra så får man ny mat. Likevel er hovedinntrykket vi sitter igjen med at Verandah er en bra restaurant, med dyktige folk som vet å lage god mat og sette den sammen med gode viner. Og som Anne Sofie sa så fint: Det er deilig å endelig spise indisk mat i så rolige og “minimalisttiske” omgivelser.

copenhagen_istid

Mellomspill dag 3: Istid, Jægersborggade
Dag 3 startet med å leie sykler (absolutt beste måten å utforske København på – kanskje også rimeligste). Målet for formiddagen var en liten gatestump på Nørrebro, Jægersborggade, som er et “must” for alle matinteresserte. Om ikke for noe annet enn å spise verdens beste is! Anniken og Nina er jentene bak Istid, og de lager isen din på bestilling – med flytende nitrogen. Metoden gjør at iskremen blir den mykeste, ferskeste iskremen du noensinne har smakt! Pluss at det er kult å se på… NAM!

copenhagen_ol_og_brod

Lunsj dag 3: Øl & Brød, Vesterbro
For å være helt ærlig var jeg litt redd dette stedet hadde for høy hipster-faktor, men alt jeg leste om Øl & Brød på forhånd tilsa at det var verd å ta turen innom. Vi var igjen heldige og kom før lunsjrushet og fikk plass på et av restaurantens ni små bord. Det er et tett og nært, og behagelig spartansk lokale. Og ja, de som jobber der er hipstere: unge menn med skjegg og forkle. Men maten de serverer er intet mindre enn enestående! Vi forelsket oss i smørrebrød med den mykeste karrysild og tartar med sellerirotpuré, samt smørstekt torsk med mais og kantareller og tunfisk med wasabikrem. Klassiske smaker presentert på lekkert og innbydende vis. For en høydare!

copenhagen_pate_pate

Middag dag 3: PatéPaté, Kødbyen
Siste kvelden vår var en fredag og vi var klare for å ha en riktig helaften ute. PatéPaté er i så måte det perfekte stedet å starte. Eller å fortsette, for den sakens skyld. Restauranten ligger i hippe Kødbyen – her MÅ man ha bordbestilling, eller være forberedt på å vente til sent på kvelden. Uansett må du være forberedt på å dele bord med noen andre, i alle fall hvis dere bare er to. Men det gjør ingenting. Her er stemningen høy, lydnivået likedan, og atmosfæren er herlig tilbakelent og lite formell. Vi spiste østers til forrett (et must her, ser det ut som) og en sykt saftig og godt krydret kyllingrett for to, med cæsarsalat og bakte rødbeter. Egentlig kunne vi blitt på PatéPaté resten av kvelden, men gode og mette følte vi for å lufte vettet og strekke litt på magen. Vi vandret rundt litt på måfå i Kødbyen, kikket på livet og følte oss riktig så hjemme. Og til slutt kom vi over NOHO, en stilig bar med mye liv. Der drakk vi fjonge cocktails og hang vi sammen med de kule unge københavnerne, til vi hadde fått nok og syklet pent og stille tilbake til hotellet i de små nattetimer.

copenhagen_street_food_papiroen

Lunsj dag 4: Copenhagen Street Food, Papirøen
Vi hadde som nevnt leid sykler, og siste dagen brukte vi disse til å komme oss over til Københavns “nyeste” skudd på matmarkedstammen: Copenhagen Street Food. I en gammel industrihall har food trucks og matboder stilt seg opp på rekke og rad. Her er det koreansk, japansk, peruansk, italiensk, sandwich, pølser, burgere, nudler, pizza, kaffe, øl… Anything you want! Og utenfor på brygga er det satt opp en drøss med piknickbord og solstoler, slik at maten kan nytes med utsikt over kanalen. For et konsept! Perfekt sted for en alternativ lørdagsbrunsj i godt vær. Etter alle utskeielsene de siste dagene tryna vi for Made in Italys vidunderlig gourmetpizza og to øl som vi nøt i sola. Og så måtte vi returnere til Norge med fulle mager og tomme lommebøker!

Det jeg deler her er alle de stedene vi var innom i løpet av fire fine dager i “Wonderful Copenhagen”, våre inntrykk og personlige vurderinger. Alle utgifter har vi kostet av egen lomme.

4 Comments

1. Hærlig innlegg! Takk for mange gode tips. Jeg har lyst å prøve restauranten til Brødrene Price etter å ha sett all den gode maten de lager på tv. Og den burgeren så bare yummi ut. Gode burgere er undervurdert.

• ENEstående Mat

Så flott du likte innlegget, Monica! København er et matmekka – det er bare å gjøre litt research først – eller få gode tips ;-)
      Og kom deg på Price. Jeg tror ikke du vil bli skuffet.

2. Takk for mange gode tips. De skal noteres bak øret til neste københavntur.